Slapen op de Géant-gletsjer, met uitzicht op de legendarische toppen van het Mont Blanc-massief, is een bijzondere ervaring. Dat wacht de twee winnaars van onze wedstrijd, begeleid tijdens dit Stellar Camp door een gids van de Compagnie des guides de Chamonix en Lucy Paltz, ambassadeur van Crosscall.
Hier is zijn verhaal.
8:00 uur, in het centrum van Chamonix:
Het is fris, de zon schijnt, de omstandigheden zijn ideaal voor twee dagen in de hoge bergen! Op het programma staan toerskiën en bivakkeren op de Géant-gletsjer, een unieke ervaring voor de twee winnaars van onze wedstrijd.
De batterij van onze STELLAR-X5s Edition Chamonix Mont Blanc is volledig opgeladen, maar we schakelen direct de Outdoor-modus in om het verbruik te minimaliseren en zo de prestaties te verbeteren.
De Outdoor-modus zorgt ervoor dat niet-essentiële apps in slaapstand gaan om te voorkomen dat ze op de achtergrond draaien en onnodig batterij verbruiken. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de vliegtuigmodus, omdat je bereikbaar blijft via telefoon of sms, en de beschikbare apps kunnen worden aangepast.
9:00 uur, aan de andere kant van de Mont Blanc-tunnel:
Ons avontuur begint in Italië, want we nemen de kabelbaan van de Skyway om zo dicht mogelijk bij de Géant-gletsjer te komen.
De aankomst op het terras van de berghut Torino opent de deuren naar de hoge bergen met de Mont Blanc binnen handbereik.
Waar je ook kijkt, het uitzicht is adembenemend. Onze gids licht de verschillende toppen toe die aan de horizon te zien zijn en geeft enkele tips voor de komende wandeling.
10 uur, ski's aan de voeten!
We hebben onze bivakuitrusting voor de nacht achtergelaten in een van de gangen van de berghut om iets minder gewicht te dragen tijdens de dag skiën.
We beginnen onze wandeling met een mooie afdaling in de combe de la Vierge met een verplichte fotostop voor de blauwachtige seracs.
Aangekomen aan de bodem van de kom doen we de vellen onder om met toerski’s omhoog te klimmen naar de Col d’Entrèves.
Ik controleer het hoogteverschil op Iphigénie, de ingebouwde kaartapp op mijn Stellar: 600m stijging op het programma.
Een uur en een half later bewonderen we een adembenemend landschap met een veelheid aan toppen boven de 4000m, van de Barre des Écrins aan de ene kant tot de Matterhorn aan de andere.
Na de picknick genieten we van een afdaling door nog verse sneeuw, de omstandigheden zijn ideaal voor eind april.
15u, we doen de vellen weer onder!
We moeten onze bivakuitrusting ophalen en de rugzakken opnieuw inpakken voor de nacht. Terwijl de andere bergbeklimmers en bezoekers afdalen naar het dal, zoeken wij een vlakke plek om ons kamp op te zetten.
De gids legt ons uit hoe je de plek onderzoekt om te voorkomen dat je je tent op een spleet zet, hoe je een mooi platform maakt voor meer comfort ’s nachts en hoe je sneeuw smelt. We zetten de tenten op, met uitzicht op de Dent du Géant!
17u, helemaal alleen op de wereld!
Langzaam koelt het af en wordt de stilte alleen doorbroken door het gekrijs van de rotskauwen die ons bezoeken om de kruimels van de koekjes te verzamelen die we bij de thee delen. De branders draaien op volle kracht om ons te rehydrateren.
Het is een geweldige ervaring om helemaal alleen in het hart van het Mont Blanc-massief te zijn terwijl de zon de horizon verwarmt. We verkennen de omgeving van het kamp om wat herinneringsfoto’s toe te voegen aan de galerij van onze STELLAR-X5s!
18u30, tijd voor het diner.
Op het menu: gevriesdroogde maaltijden! Kipcurry, rundstoofpot, of pasta met gefrituurde uien, het is erg voedzaam en smakelijker dan het lijkt. De gids heeft zelfs aan het dessert gedacht, en hoewel het wat vreemd is om kokend water in een zakje te gieten om je chocolademousse te rehydrateren, geniet je ervan terwijl je uitkijkt over de zonsondergang op de Mont Blanc.
20u, allemaal lekker warm!
Zodra de zon weg is, daalt de temperatuur plotseling. Iedereen gaat terug naar zijn tent om zich in de dikke, knusse slaapzakken te nestelen die door de Compagnie des Guides zijn uitgeleend. Doel: alles wat gevoelig is voor kou en vochtigheid helemaal onderin proppen. De binnenschoenen van de skischoenen, de overbroek (we slapen in een first layer en fleece), maar ook de telefoon.
Hoewel hij sinds vanochtend perfect standhoudt (nog 63%) ondanks intensief gebruik voor foto/video en kaarten, moet je hem ’s nachts beschermen tegen pooltemperaturen om de batterij te optimaliseren.
6:50 uur, opstaan!
Bij het ontwaken bedekt rijp de tent en de slaapzak, maar die was zo knus dat we het niet koud hadden.
De hoogte gaf sommige groepsleden een lichte hoofdpijn: de acclimatisatie kost tijd, vergeet niet dat we op 3500m slapen!
Rond een kop thee wisselen we onze indrukken uit en genieten we vooral volop van de laatste momenten alleen op de wereld op de gletsjer.
Terwijl we de tenten opvouwen, de uitrusting opruimen en de terugweg naar de cabine aanvaarden, komen de eerste bergbeklimmers al aan.
9:30 uur: de mist wordt steeds dichter.
Wat bij zonsopgang nog slechts een mist was, wordt zo intens dat je niet verder dan drie meter kunt zien. Op naar de Skyway om af te dalen naar het dal en een cappuccino te drinken in Italië voordat we terugkeren naar Chamonix!
De ervaring was ongelooflijk, een ware onderdompeling in de magische landschappen van het Mont Blanc-massief.
De STELLAR-X5s is het ideale hulpmiddel voor dit soort avontuur, want in plaats van een externe batterij mee te nemen (wat nog meer gewicht toevoegt aan een toch al zware lading), profiteer je volledig van zijn uithoudingsvermogen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat zijn waterdichtheid en schokbestendigheid hem in staat stellen om alle onvoorziene omstandigheden van het leven in de hoge bergen het hoofd te bieden!









